یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

جایگاه مولتی‌ویتامین در مبارزه با بیماری کرونا

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۰۱:۰۷ ق.ظ

مصرف ویتامین‌ها به عنوان یک سد دفاعی در برابر کرونا باعث توجه بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه به این بخش شده است. این که چه ویتامین‌هایی در پیشگیری و درمان کرونا موثر هستند موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. پس چند دقیقه وقت بگذارید و تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی‌ویتامین از نظر لغتی به معنای چندویتامینه است و بیشتر به مواد دارویی اطلاق می‌شود که دربردارنده چند ویتامین مختلف هستند. ویتامین‌های موجود در مولتی‌ویتامین ممکن است مختلف باشند و گاهی این داروها موادی غیر از ویتامین را هم در خود دارند. مولتی‌ویتامین می‌تواند به صورت قرص، شربت یا آمپول مورد استفاده قرار گیرد. ویتامین‌های A , C، E, k، D , B و برخی از مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، منیزیم و کروم از رایج‌ترین محتویات مولتی‌ویتامین‌ها هستند.

با توجه به کم‌خطر بودن مولتی‌ویتامین‌ها، فروش بسیاری از آنها آزاد است و می‌توان بدون نسخه هم آنها را تهیه کرد. اما شدیدا توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه و بدون هماهنگی با پزشک و متخصص تغذیه خودداری شود.

کاربرد ویتامین در مقابله با بیماری کرونا

به موازات دانشمندانی که بر روی اختراع و اکتشاف دارو و واکسن کرونا کار می‌کنند، دانشمندان دیگری هم بر روی افزایش مقاومت بدن در برابر کرونا تحقیق می‌کنند و تلاش می‌کنند کشف کنند که مصرف چه موادی می‌تواند باعث پیشگیری یا درمان کرونا شوند.

یکی از انواع ورودی‌های بدن که توجه زیادی را به خود جلب کرد ویتامین‌ها بودند و بسیاری از پژوهش‌ها به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا مصرف ویتامین تاثیری در عملکرد بدن در مقابل کرونا دارد یا خیر؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی پژوهش‌های موجود چند توصیه در این زمینه ارائه کرده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

ویتامین C: به نظر می رسد مصرف ویتامین C  برای بیماران شدید و بحرانی مفید باشد ولی در زمان‌هایی که بیماری شدت بالایی ندارد محققین دلیل کافی برای مصرف این ویتامین ارائه نکرده‌اند.

 ویتامین D: تحقیقات متعددی تاثیر ویتامین دی بر روی بازخورد بهتر بدن به کرونا را تایید کرده‌اند و مصرف منطقی این ویتامین توصیه می‌شود.

ویتامین B12: به بیماران مبتلا به کرونا که کم خونی و بیماری های التهابی روده دارند توصیه می‌شود حتما ویتامین B12  را به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف کنند.

چطور ویتامین مصرف کنیم؟

حالا که با اهمیت ویتامین در برابر کرونا آشنا شدیم بهتر است به این مسئله هم بپردازیم که چه نوع مصرف ویتامین توصیه می‌شود. در ادامه چند نکته مهم در این زمینه را ارائه می‌کنیم:

  1. اهمیت مصرف طبیعی: اولین نکته این است که بهترین روش مصرف ویتامین‌ها، مصرف طبیعی است. سبزی‌ها و میوه‌های فصل منبع غنی ویتامین هستند و مصرف آنها شدیدا بر مصرف مولتی‌ویتامین‌های دارویی ارجحیت دارد. به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی متوسط برای تامین ویتامین C بدن کافی است.
  2. عدم مصرف خودسرانه: گرچه ویتامین‌ها مواد چندان خطرناکی نیستند اما وجود مقدار بالای آنها در بدن هم می‌تواند باعث مسمومیت و بیماری شود. از این رو حتما طبق توصیه‌های متخصصین عمل کنید.
  3. توجه به منابع ارزان پروتئین: جالب است بدانید که گوشت تنها منبع پروتئین نیست و می‌توان با مصرف حبوبات و غلات هم پروتئین بدن را تامین کرد.
  4. مصرف ویتامین همراه غذا: در کنار وعده‌های غذایی از سالاد یا سبزی خوردن استفاده کنید.
  5. مصرف تخم‌مرغ آب‌پز: تخم‌مرغ منبعی مقوی از پروتئین و مواد مغذی است و آب پز کاملا پخته آن بر انواع عسلی و نیمرو اولویت دارد.
  6. توجه به لبنیات: سعی کنید ماست، پنیر و شیر کم‌چرب را در فهرست خوراکی‌های روزانه خود قرار دهید.
  7. منابع ویتامین A: شلغم، انواع کلم و کاهو، کدو حلوایی و هویج سرشار از ویتامین A و ویتامین C هستند.

بحث و نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم این مقاله را که به تاثیر مولتی‌ویتامین در مقابله با بیماری کرونا اختصاص یافته بود خلاصه کنیم باید بگوییم که بهترین راه پیشگیری و کسب آمادگی برای مقابله با کرونا، تغذیه سالم و مفید است. استفاده از میوه و سبزیجات تازه و توجه به مصرف کافی لبنیات از جمله راهکارهای ساده‌ای است که میزان ویتامین بدن را در حد مناسبی نگاه می‌دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۳
مهسوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی