یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

چرا نباید هر روز خود را وزن کنیم؟

يكشنبه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۲، ۰۱:۰۵ ق.ظ

معمولاً، وزن کردن خود هر روز، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در مورد وضعیت وزنی شما شود و باعث شده به دنبال رژیم‌های بی‌فایده و نامتعارف باشید. همچنین، وزن شما در طول روزها ممکن است برای چند دلیل تغییر کند، مانند میزان آبی که می‌خورید یا میزان فعالیتی که انجام می‌دهید. این تغییرات در وزن شما می‌توانند باعث نگرانی‌های ناپایدار شوند و در نتیجه باعث ناراحتی شما شوند. برای ارزیابی وضعیت وزنی خود، بهتر است که هر هفته یکبار و در شرایط یکسان و با استفاده از یک ترازوی قابل اعتماد و به صورت خالی معده خود را وزن کنید. این باعث می‌شود که بتوانید وزن خود را با دقت اندازه‌گیری کنید و نیاز به نگرانی‌های روزانه نداشته باشید. همچنین برای بررسی وضعیت وزنی بهتر است که از روش‌های دیگری نیز مانند اندازه‌گیری میزان چربی بدن، دور کمر و قد استفاده کنید.

 

آیا واقعا نباید هر روز خود را بکشیم؟

نکته مهمی که در این موضوع باید به آن توجه داشت این است که وزن کردن یا نکردن روزانه خود تنها مربوط به افرادی است که در فرآیند کاهش یا افزایش وزن هستند. به عبارت دیگر افرادی که فعالیت خاصی برای کاهش یا افزایش وزن خود انجام نمی‌دهند، نباید هیچ نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشند.

اگر شما رژیم تغذیه خاصی را شروع نکرده‌اید و یا حرکات بدنی و ورزشی خود را با هدف تغییر وزن انجام نمی‌دهید می‌توانید با خیال راحت خود را وزن کنید. البته همانطور که در مقاله بهترین روش وزن کردن خود توضیح داده‌ایم، نباید هر ساعت و در هر شرایطی خود را وزن کرد.

چرا باید از اندازه‌گیری روزانه وزن بدن خودداری کنیم؟

دلایل مختلفی برای این که چرا نباید هر روز خود را وزن کنیم بیان شده است اما همه این دلایل، کم‌و‌بیش، به مسائل روحی و انگیزشی افراد ارتباط دارد.

بیایید این مسئله را با ذکر یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما برای کاهش وزن خود به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده‌اید و او به شما پیشنهاد داده است تا در طی 4 ماه 12 کیلو از وزن خود را کم کنید. خوب همانطور که مشخص است متوسط کاهش وزن ماهانه شما در این رژیم 3 کیلو است؛ یعنی قرار است به طور متوسط، ماهانه 3 کیلوگرم از وزن شما کاسته شود. حتی می‌توانید این میزان را به عدد 30 هم تقسیم کنید و نتیجه بگیرید که به طور متوسط روزانه 100 گرم، کاهش وزن خواهید داشت. اما آیا در عمل هم چنین است؟

نکته مهمی که در رژیم‌های غذایی و برنامه‌های کاهش وزن وجود دارد این است که معمولا کاهش وزن به صورت خطی صورت نمی‌پذیرد. یعنی این طور نیست که ماه اول 3 کیلو، ماه دوم 3 کیلو، ماه سوم 3 کیلو و ماه چهارم هم 3 کیلو از وزن شما کم شود. در بسیاری موارد به طور مثال ماه اول 2 کیلو، ماه دوم 5 کیلو، ماه سوم 3 کیلو و ماه چهارم هم 2 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. همین مسئله در مورد هفته‌های هر ماه هم صادق است. یعنی مثلا ممکن است در دو هفته اول رژیم تقریبا کاهش وزنی نداشته باشید اما هفته سوم و چهارم، هر کدام 1 کیلو از وزن شما کم شود.

از این رو اگر شخصی که این رژیم 4 ماهه را شروع کرده است، در روزهای اول مدام روی وزنه برود و توقع داشته باشد روزی 100 گرم از وزنش کم شود، احتمالا بعد از دو هفته و مشاهده کم نشدن وزن خود در این مدت، رژیم را به طور کلی کنار می‌گذارد و ناامید می‌شود.

برای همین بسیاری از مشاوران کاهش وزن، برنامه زمانبندی مشخصی برای وزن کشی ارائه می‌کنند که مطابق با تجربیات آنها و ویژگی‌های رژیم غذایی و حرکتی تجویز شده است.

 

منبع: https://coromarket.ir/why-you-shouldnt-weigh-yourself-every-single-day/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۱/۲۷
مهسوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی