یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

یک عدد مهسوک هستم.

همه روزمره من

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

آزمون کتبی دکتری که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می کند، دو بخش عمومی و تخصصی دارد. بخش عمومی شامل زبان دکتری و استعداد تحصیلی است.

بخش تخصصی نیز مربوط به دروس تخصصی هر رشته است.

منابع مناسب کنکور دکتری

دروس تخصصی در آزمون دکتری در دو بخش دروس کارشناسی و دروس کارشناسی ارشد طرح می‌شود. بنابراین منابع مناسب آزمون دکتری نیز شامل هر دو بخش است.

بهترین منابع برای کنکور دکتری، کتاب های تخصصی و منابع اصلی رشته است.

البته که همواره گفته می شود یکی از منابع خوب برای آزمون دکتری، سوالات کنکور دکتری سال‌های گذشته است.

این سوالات هم ممکن است به صورت مستقیم و تکراری در آزمون بیایند و هم این که می‌توانند به داوطلبان کمک کنند تا مطالب را یادآوری و مرور کرده و نیز منابع و دروس مهم را در کنکور شناسایی کنند.

کتابهای نکته و جمع بندی موسسات هم تنها دوران مرور و جمع بندی نزدیک کنکور مناسب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۹:۲۲
مهسوک

کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه ازاد چند سالی است که با هم ادغام شده است. به این معنی که داوطلبان هر دو دانشگاه در یک آزمون که توسط سازمان سنجش برگزار می شود شرکت می کنند.

همچنین چند سالی است به دلیل این که زمان کنکور دکتری در اسفند ماه است و برگزاری کنکور ارشد در بهمن ماه دردسرهایی برای سنجش داشت، زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸ به اردیبهشت ماه منتقل شده است.

کنکور ارشد 98

اما امسال که در خیلی استان های کشور سیل مهیبی رخ داد، زمان کنکور ارشد هم عوض شد. در ابتدا سازمان سنجش اعلام کرد به خاطر این که آزمون ارشد بعضی رشته ها آزمون عملی دارد و عقب انداختن کنکور ارشد دردسرزا خواهد شد، زمان کنکور ارشد تغییر نمی کند.

اما بعد از مدتی مجلس به ماجرا ورود پیدا کرد و این شد که تاریخ کنکور ارشد 98 عوض شد و کنکور امسال آخر خرداد برگزار می شود.

کارت ارشد 98

با عقب افتادن زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 98، زمان انتشار کارت آزمون ارشد 98 نیز تغییر کرد.

مطالعه برای کنکور ارشد

کسب آمادگی برای آزمون کارشناسی خیلی هم ساده نیست. چرا که داوطلبان زیادی می خواهند در این میدان رقابت کنند. علاوه بر این، چون داوطلبان دانشگاه های برتر با برخی اساتید طراح سوال کلاس داشته اند، ممکن است گوی رقابت را از شما بدزدند.

بنابراین کمک گرفتن از یک مشاوره خوب کنکور کارشناسی ارشد می تواند این مسیر را برای شما هموار کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۱:۱۷
مهسوک
دکتری گرفتن در دانشگاه آزاد همیشه با اما و اگر همراه بوده. بعضی‌ها معتقدند که ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد آن قدر زیاد است که اصلا ارزش ندارد وقتت را تلف کنی، اما برخی هم میگویند که دکتری، دکتری است! چه فرقی دارد دکتری دانشگاه آزاد  باشی یا دکتری سراسری!

آیا دکتری بدون کنکور دانشگاه ازاد هم داریم؟

بله و خیر! در مقطع دکتری دانشگاه آزاد مثل کارشناسی پذیرش دکتری بدون کنکور نداریم و بنابراین این که دانشگاه آزاد دکتری بدون آزمون پذیرش می کند حرف خیلی درستی نیست.

اما یک حالت دیگر داریم برای پذیرش دکتری بدون آزمون 98 دانشگاه ازاد داریم که مختص استعدادهای درخشان است. در دکتری سراسری هم پذیرش دکتری بدون کنکور داریم اما فقط برای کسانی است که شرایط خاصی دارند و به اصطلاح شاگرد اول هستند.

بنابراین این موضوع که ارزش دکتری دانشگاه آزاد بخاطر پذیرش بدون کنکور پایین است هم حرف صحیحی نیست.

دیدید؟ واقعیت با شنیده ها تفاوت زیادی دارد!

برای دکتری دانشگاه آزاد کی انتخاب رشته کنیم؟

الان هم که زمان انتخاب رشته دکتری 98 دانشگاه آزاد است، باز هم بازار این حرف‌ها داغ شده. برخی داوطلبان با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته دکتری 98 دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده اند و یک عده هم که مثل همیشه دقیقه آخری هستند و حتی وقت اضافه ای و منتظر تمدید انتخاب رشته دکتری 98 دانشگاه آزاد هستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۰۴
مهسوک

انتخاب رشته دکتری هم از آن مسائل پیچیده است! سازمان سنجش میگوید دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه ها بر اساس حدنصاب تراز است ولی این حدنصاب هیچ جا اعلام نمی شود! در حقیقت حدنصاب تراز را دانشگاه به سازمان سنجش اعلام میکند و فقط وقتی نتایج انتخاب رشته دکتری اعلام می شود، در کارنامه داوطلبان دعوت به مصاحبه دکتری می شود دید که هر دانشگاه چه حدنصابی تعیین کرده است، اگر چه که آن موقع دیگر دیر است!

به همین علت است که مشاوره انتخاب رشته آزمون دکتری یک راهکار خوب است. داوطلبان می توانند با طرح سوالات خود، از تجربه مشاورین استفاده کنند تا به خوبی انتخاب رشته دکتری را انجام دهند. در غیر این صورت ممکن است حسابی به دردسر بیفتند.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۴۶
مهسوک
مدرک دکتری شاید آرزوی خیلی ها باشد. چرا که هر ساله تعدادی خیلی زیادی از داوطلبان با شرکت در آزمون دکتری تلاش می کنند تا شانس خود را پذیرش امتحان کنند. اما قبولی دکتری به این سادگی ها هم نیست و مراحل زیادی دارد.
بعد از این که داوطلبان در اسفند ماه در کنکور دکتری شرکت میکنند (که برای خودش داستانی دارد! چرا که آزمون دکتری علاوه بر دروس تخصصی شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی هم هست)، سوالات از سوی سازمان سنجش منتشر می شود.

نتایج کنکور دکتری 98

امسال هم بعد از برگزاری آزمون،در فروردین ماه نتایج آزمون دکتری 98 اعلام شد. نتایجی که برای بعضی از داوطلبان حاوی خبرهای خوب و برای برخی دیگر حاوی خبرهای بدی بود.
به هر حال بعد از اعلام نتایج، دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری ۹۸ منتشر شد. در این دفترچه دانشگاه هایی که برای هر رشته برای مقطع دکتری پذیرش داشتند اعلام شدند. ظرفیت پذیرش دکتری 98 برای بعضی رشته های خیلی کم بود و خیلی ها را ناامید کرد. اما خیلی از داوطلبان هم در زمان انتخاب رشته آزمون دکتری 98 امیدوارانه انتخاب رشته کردند.
بعضی ها هم بی خیالی طی کرده بودند و با تمدید انتخاب رشته آزمون دکتری 98 از سوی سازمان سنجش تازه به صرافت افتادند و انتخاب رشته کردند.
بعد از این مرحله داوطلبان باید ببینید که در هنگام اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 98، چه سرنوشتی در انتظارشان است و قرار است در مصاحبه دکتری دانشگاه ها شرکت کنند یا نه.
بعد از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکتری 98 هم داوطلبان باید فرم صلاحیت ازمون دکتری 98 را تکمیل کنند.
امیدواریم همه داوطلبانی که آمادگی لازم برای کنکور دکتری را داشته اند به حق خودشان برسند.
تلگرام پی اچ دی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۱:۵۶
مهسوک